Page 71 - E-DERGİ2
P. 71

69


          ÜRETEBİLEN NESİLLER! AMA NEYİ?                           enerjimizi daha doğru kullanmamıza yardımcı olacaktır.
                                                                   “STEM şudur, o değildir” türünden tartışmaların çok fazla
          S – science - bilim (sosyal bilimler dahil)              bir değeri yok çünkü bu tarifi henüz dünyada yapabilen
          T – technology – teknoloji                               kimse yok. Bol bol örnek çalışma, bu evrim sürecini çok
          E – engineering – üretim ve tasarım (anladığımız anlam-  daha sağlıklı geçirmemize yardımcı olacaktır.
          da mühendislik değil!)
          M – math – matematik (S’nin bir parçası olduğu halde
          öneminden dolayı ayrıca vurgulanıyor).                   DEĞİŞEN DÜNYA ve STEM EĞİTİMİ
          STEM kısaltması (ki bu evrim sürecinde STEAM, STEM-C
          gibi  türevlerini  görsek  de),  tüm  temel/sosyal  bilimlerin   Adana İl Milli Eğitim Müdürlüğü öğretmenlere “Değişen
          ve matematiğin, bilişim teknolojileri ağırlıklı olmak üzere   Dünya ve STEM Eğitimi” konulu konferanslar serisi dü-
          her türlü araç ve gereci kullanarak disiplinler arası an-  zenliyor.
                                                                   Müdürlüğümüz tarafından yürütülen ODAK Projesi  “Öğ-
          layış içerisinde üretim ve tasarım faaliyetleri içerisinde   renme Liderliği” kapsamında yürütülen konferans serisi-
          olmamız gerekliliği mesajını veriyor bize. Peki neyi üre-
          teceğiz? Kısacası çocuklarımıza okullarda bol bol proje   nin birincisi 3 Kasım 2016’da Evliya Çelebi Mesleki ve
          mi yaptıracağız? Belki de S, T, E ve M harflerini daha   Teknik Anadolu Lisesi Konferans Salonunda gerçekleşti.
          anlamlı bir şekilde birleştirecek, bunları tetikleyerek be-  Konferansın ilk gününde ortaokullarda görev yapan 500
                                                                   fen bilgisi ve matematik öğretmenine; liselerde görev ya-
          raber kullanmamıza yardımcı olacak yeni bir harfe daha   pan 450 fizik, kimya, biyoloji, matematik öğretmenine ve
          ihtiyaç var: E!
          Başa eklediğimiz E harfi Entrepreneurial kelimesinin ilk   idarecilere  “ Değişen Dünya ve STEM Eğitimi” konulu
          harfi  olarak  girişimciliği  ifade  etmektedir.  Buradaki  gi-  konferans verildi.
          rişimciliği  sadece  tüccarlık  olarak  anlamak  hatalı  olur.   Konferans serisinin ikincisinin 4 Kasım 2016´da Kozan
                                                                   Anadolu  İmam  Hatip  Lisesi  Konferans  Salonunda  200
          Avrupa Birliği tarafından desteklenen SEECEL projesin-   öğretmen ve idareciye; üçüncüsünün ise Ceyhan Öğret-
          de girişimcilik “hayallerini hayata geçirmek üzere inisi-
          yatif kullanmak” olarak adlandırılıyor. İşin ticari boyutu   menevi Konferans Salonu’nda 200 öğretmen ve idareci-
          bir  çözümün  veya  bir  ürünün  geliştirilmesinden  çok   ye yönelik olacağı belirtilmiştir.
          sonra geliyor. Çocukların, verilen/kendilerinin keşfettiği   Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilim Teknoloji Mühendis-
                                                                   lik ve Matematik Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi
          bir problemi çözmek, buna yönelik bir ürün geliştirmek   Başkanı Prof. Dr. Erdinç Çakıroğlu tarafından  “Değişen
          üzere harekete geçmesi, bu süreçte matematiği, temel
          ve sosyal bilimleri, bilişim teknolojilerini, her türlü araç   Dünya  ve  STEM  Eğitimi”  konulu  konferansı  katılımcılar
          gereci de işe koşmalarını beraberinde getirecektir. Yani   haricinde İl Milli Eğitim Müdürü Turan Akpınar, il milli eği-
          öğrenmenin başlangıç noktası insanın doğasında olma-     tim müdür yardımcıları ve şube müdürleri ilgiyle dinledi.
                                                                   Prof. Dr. Erdinç Çakıroğlu, endüstri 4.0 çağında olduğu-
          yan “öğrenmek için öğrenmek” değil “merakını gidermek    muzu ve bu çağda bilim eğitiminin bir toplumun geleceği
          üzere öğrenmek” oluşturacak. Buradaki kritik nokta, öğ-
          rencilerin  kendi  problemlerini  keşfedebilecekleri  çeşitli   için yaşamsal bir öneme sahip olduğunu vurguladı.
          ortamlarda gezebilmelerini, bol bol gözlemde bulunma-    Çakıroğlu ayrıca, değişen dünyamıza kolay uyum sağ-
          larını sağlamak veya öğretmenlerin sunacakları problem   layan bireyler yetiştirebilmemiz için STEM eğitiminin ge-
                                                                   rekli olduğunu ve üreten bireyler yetiştirmenin ülkemizin
          durumlarını  merak  uyandıracak  şekilde  ve  “problem   geleceğini yönlendireceğini belirtti.
          içinde problem” içerecek şekilde tasarlamasıdır.
          Peki,  neden  matematiği,  temel/sosyal  bilimleri,  bilişimi   Niğde, Akşemsettin Bilim Sanat Merkezi Fen Bilgisi Öğ-
          araç  gereci  girişimcilik  ile  tetikleyerek  kullanılacak  şe-  retmeni  Cüneyt  Akyol  ve  Teknoloji  Tasarım  Öğretmeni
          kilde bir öğretim tasarımına ihtiyaç duyuyoruz? Bunu da   Ertuğrul Özar hazırladıkları STEM uygulama örneklerini
                                                                   sunarak öğretmenlerimizle paylaşımlarda bulundular.
          belki Tonny Wagner’in şu sözüyle açıklayabiliriz.
                                                                   Konferans sonunda İl Milli Eğitim Müdürü Turan Akpınar,
                                                                   Prof. Dr. Erdinç Çakıroğlu, Fen Bilgisi Öğretmeni Cüneyt
          “Biz şanslı nesildik ve iş bulduk ama önümüzdeki
                                                                   Akyol  ve  Teknoloji  Tasarım  Öğretmeni  Ertuğrul  Özar’a
          yıllarda hayata atılacak olan nesiller kendi işleriniz icat
                                                                   konferans ve sunumları için teşekkür etti.
          etmek zorunda kalacaklar.”

          Son söz, STEM’in (veya STEAM’in veya STEM-C’nin veya
          E-STEM’in) ne olduğunu tanımlamaya çalışmak yerine,
          buna  neden  ihtiyaç  duyulduğunu,  eğitimin  neden  bu
          yöne  evrildiğini  anlamaya  çalışmak,  eğitimciler  olarak
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76