Page 71 - E-DERGİ2
P. 71
69
ÜRETEBİLEN NESİLLER! AMA NEYİ? enerjimizi daha doğru kullanmamıza yardımcı olacaktır.
“STEM şudur, o değildir” türünden tartışmaların çok fazla
S – science - bilim (sosyal bilimler dahil) bir değeri yok çünkü bu tarifi henüz dünyada yapabilen
T – technology – teknoloji kimse yok. Bol bol örnek çalışma, bu evrim sürecini çok
E – engineering – üretim ve tasarım (anladığımız anlam- daha sağlıklı geçirmemize yardımcı olacaktır.
da mühendislik değil!)
M – math – matematik (S’nin bir parçası olduğu halde
öneminden dolayı ayrıca vurgulanıyor). DEĞİŞEN DÜNYA ve STEM EĞİTİMİ
STEM kısaltması (ki bu evrim sürecinde STEAM, STEM-C
gibi türevlerini görsek de), tüm temel/sosyal bilimlerin Adana İl Milli Eğitim Müdürlüğü öğretmenlere “Değişen
ve matematiğin, bilişim teknolojileri ağırlıklı olmak üzere Dünya ve STEM Eğitimi” konulu konferanslar serisi dü-
her türlü araç ve gereci kullanarak disiplinler arası an- zenliyor.
Müdürlüğümüz tarafından yürütülen ODAK Projesi “Öğ-
layış içerisinde üretim ve tasarım faaliyetleri içerisinde renme Liderliği” kapsamında yürütülen konferans serisi-
olmamız gerekliliği mesajını veriyor bize. Peki neyi üre-
teceğiz? Kısacası çocuklarımıza okullarda bol bol proje nin birincisi 3 Kasım 2016’da Evliya Çelebi Mesleki ve
mi yaptıracağız? Belki de S, T, E ve M harflerini daha Teknik Anadolu Lisesi Konferans Salonunda gerçekleşti.
anlamlı bir şekilde birleştirecek, bunları tetikleyerek be- Konferansın ilk gününde ortaokullarda görev yapan 500
fen bilgisi ve matematik öğretmenine; liselerde görev ya-
raber kullanmamıza yardımcı olacak yeni bir harfe daha pan 450 fizik, kimya, biyoloji, matematik öğretmenine ve
ihtiyaç var: E!
Başa eklediğimiz E harfi Entrepreneurial kelimesinin ilk idarecilere “ Değişen Dünya ve STEM Eğitimi” konulu
harfi olarak girişimciliği ifade etmektedir. Buradaki gi- konferans verildi.
rişimciliği sadece tüccarlık olarak anlamak hatalı olur. Konferans serisinin ikincisinin 4 Kasım 2016´da Kozan
Anadolu İmam Hatip Lisesi Konferans Salonunda 200
Avrupa Birliği tarafından desteklenen SEECEL projesin- öğretmen ve idareciye; üçüncüsünün ise Ceyhan Öğret-
de girişimcilik “hayallerini hayata geçirmek üzere inisi-
yatif kullanmak” olarak adlandırılıyor. İşin ticari boyutu menevi Konferans Salonu’nda 200 öğretmen ve idareci-
bir çözümün veya bir ürünün geliştirilmesinden çok ye yönelik olacağı belirtilmiştir.
sonra geliyor. Çocukların, verilen/kendilerinin keşfettiği Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilim Teknoloji Mühendis-
lik ve Matematik Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi
bir problemi çözmek, buna yönelik bir ürün geliştirmek Başkanı Prof. Dr. Erdinç Çakıroğlu tarafından “Değişen
üzere harekete geçmesi, bu süreçte matematiği, temel
ve sosyal bilimleri, bilişim teknolojilerini, her türlü araç Dünya ve STEM Eğitimi” konulu konferansı katılımcılar
gereci de işe koşmalarını beraberinde getirecektir. Yani haricinde İl Milli Eğitim Müdürü Turan Akpınar, il milli eği-
öğrenmenin başlangıç noktası insanın doğasında olma- tim müdür yardımcıları ve şube müdürleri ilgiyle dinledi.
Prof. Dr. Erdinç Çakıroğlu, endüstri 4.0 çağında olduğu-
yan “öğrenmek için öğrenmek” değil “merakını gidermek muzu ve bu çağda bilim eğitiminin bir toplumun geleceği
üzere öğrenmek” oluşturacak. Buradaki kritik nokta, öğ-
rencilerin kendi problemlerini keşfedebilecekleri çeşitli için yaşamsal bir öneme sahip olduğunu vurguladı.
ortamlarda gezebilmelerini, bol bol gözlemde bulunma- Çakıroğlu ayrıca, değişen dünyamıza kolay uyum sağ-
larını sağlamak veya öğretmenlerin sunacakları problem layan bireyler yetiştirebilmemiz için STEM eğitiminin ge-
rekli olduğunu ve üreten bireyler yetiştirmenin ülkemizin
durumlarını merak uyandıracak şekilde ve “problem geleceğini yönlendireceğini belirtti.
içinde problem” içerecek şekilde tasarlamasıdır.
Peki, neden matematiği, temel/sosyal bilimleri, bilişimi Niğde, Akşemsettin Bilim Sanat Merkezi Fen Bilgisi Öğ-
araç gereci girişimcilik ile tetikleyerek kullanılacak şe- retmeni Cüneyt Akyol ve Teknoloji Tasarım Öğretmeni
kilde bir öğretim tasarımına ihtiyaç duyuyoruz? Bunu da Ertuğrul Özar hazırladıkları STEM uygulama örneklerini
sunarak öğretmenlerimizle paylaşımlarda bulundular.
belki Tonny Wagner’in şu sözüyle açıklayabiliriz.
Konferans sonunda İl Milli Eğitim Müdürü Turan Akpınar,
Prof. Dr. Erdinç Çakıroğlu, Fen Bilgisi Öğretmeni Cüneyt
“Biz şanslı nesildik ve iş bulduk ama önümüzdeki
Akyol ve Teknoloji Tasarım Öğretmeni Ertuğrul Özar’a
yıllarda hayata atılacak olan nesiller kendi işleriniz icat
konferans ve sunumları için teşekkür etti.
etmek zorunda kalacaklar.”
Son söz, STEM’in (veya STEAM’in veya STEM-C’nin veya
E-STEM’in) ne olduğunu tanımlamaya çalışmak yerine,
buna neden ihtiyaç duyulduğunu, eğitimin neden bu
yöne evrildiğini anlamaya çalışmak, eğitimciler olarak